Kuntoile ja nauti monipuolisesta liikunnasta

Monipuolinen liikunta tuo terveyttä, auttaa edistämään hyvää toimintakykyä, kuormittaa tasaisesti ihmisen elinjärjestelmiä ja ehkäisee sekä osteoporoosia että paksusuolen syöpää, sydän- ja verisuonitauteja, aikuisiän diabetesta että sepelvaltimotautia. Liikunta vapauttaa hyvän mielen ja nauramisen tavoin endorfiineja eli mielihyvähormoneja. Endorfiinit kohentavat tehokkaasti mielialaa, rentouttavat ja lievittävät monia kiputiloja.

Liikunnan harrastaminen tuo mukanaan hyviä asioita

Säännöllinen ja monipuolinen liikkuminen kehittää rautaista lihaskuntoa, taitavaa liikehallintaa sekä ennen kaikkea kestävyyttä. Kestävyyskunto paranee merkittävästi liikkumalla säännöllisesti useamman kerran viikossa. Kävely tai pyöräily, juoksu ja hiihto parantavat tehokkaasti kestävyyskuntoa. Pallopelit, kuten lentopallo, koripallo, jalkapallo tai supisuomalainen pesäpallo ovat erittäin monipuolista ja mukavaa liikuntaa.

Kuntosalilla välineiden tehokas hyödyntäminen, kuntopiirit ja jumppatunnit sekä arkinen hyötyliikunta auttavat ylläpitämään hyvää tasapainoa. Hyötyliikuntaa ovat muun muassa kaupassa ja kirjastossa käynti pyöräillen, kävellen tai hölkäten sekä lumenluonti ja lehtien haravointi. Liikuntaa voi harrastaa monin eri tavoin, jonka vaikutuksesta aineenvaihdunta kiihtyy, keuhkojen toimintakyky paranee ja sydän saa tehokkaasti happea. Muista kuitenkin aina palautumisen tärkeys liikuntasuorituksen jälkeen, unohtamatta riittävää lepoa.

Liikunnan jälkeen on myös mukava vain olla ja rentoutua. Rentoutumiseen auttaa hyvän kirjan lukeminen, leffan katselu, musiikin kuuntelu tai kaikkein rakkaimpien kasinopelien seurassa viihtyminen. Suomalainen Nitrocasino tarjoaa mukavan pelivalikoiman, jonka seurassa viihtyy yksin tai yhdessä ystävien kera. Monipuoliseen pelivalikoimaan pääsee tutustumaan perinteisen tietokoneen tai älylaitteiden avulla.

Liikunnan perustaidot on helppo oppia

  • Juoksu

Hyvää juoksukykyä tarvitaan yleisurheilussa, taito- ja palloilulajeissa. Oikeanlainen juoksutekniikka mahdollistaa muun muassa keihäänheiton, aitajuoksun, telinevoimistelussa tarvittavan vauhdinoton, pallon potkaisemisen tai kentällä etenemisen eri palloilulajeissa.

  • Kyykky

Kyykkyhyppyjä suoritetaan erilaisten ponnistusten yhteydessä. Käytännössä kehon painopiste nousee lähtötasosta ylöspäin.

  • Nostaminen

Nostaminen monine versioineen kuuluu hyödyllisiin perustaitoihin, joita tarvitaan useimpien lajien perusvoimaharjoittelussa. Minkälaisia erilaisia seikkoja kuuluu tasapainotaitoihin, liikkumistaitoihin ja liikunnassa käytettävien erilaisten välineiden käsittelytaitoihin? Tutustutaanpa seuraavaksi asiaan paremmin.

Tärkeät tasapainotaidot

  • kääntyminen
  • taivuttaminen
  • venyttäminen
  • heiluminen
  • pyörähtäminen
  • pysähtyminen
  • kieriminen
  • tasapainoilu
  • väistyminen

Hyvät liikkumistaidot

  • juokseminen
  • käveleminen
  • loikkaaminen
  • hyppääminen
  • ponnistaminen
  • liukuminen
  • laukkaaminen
  • kiipeäminen
  • harppaaminen

Välineiden käsittelytaidot

  • heittäminen
  • potkaiseminen
  • kiinniottaminen
  • iskeminen
  • pomputtelu
  • ilmasta lyöminen
  • ilmasta potkaiseminen
  • kierittäminen

Monipuolinen liikunta sopii kaikenikäisille omien voimien, tarpeiden ja kiinnostuksen kohteen mukaisesti. Joten ei muuta kuin nauttimaan hyvää tekevästä liikunnasta jo tänään!