maanantai 19. maaliskuuta 2018

EROON TURVOTUKSESTA 5 PÄIVÄSSÄ VEGAANISESTI





Ensinnäkin, vihaan sanaa dieetti. Dieetti viittaa puhtaasti laihduttamiseen ja siitä ei varsinaisesti tässä ole kysymys. Käytän tätä itselleni koostamaa viiden päivän "kuuria" aina silloin tällöin, esimerkiksi pitkien herkuttelujaksojen päätteeksi tai ennen juhlia. Nyt meillä on tulossa viikonloppuna kummitytön synttärit, ja vaikka paikalla onkin vain läheisiä sukulaisia, niin omassa kropassa on kuitenkin vähän rennompi olla, kun vatsa ei pömpötä eikä kasvot ole kuin injektiohoitojen jäljiltä. 

Mulle ei kerry helposti painoa ja rasvaa kroppaan, mutta herkkävatsaisena, vilja-allergikkona ja hitaan ruoansulatuksen omaavana turvotus on osa melkeimpä jokaista päivääni. Nyt olen syönyt ihan liikaa herkkuja ja vielä kaiken kukkuraksi viljatuotteita, enkä ole liikkunut mitenkään ekstrapaljon. Toki tässä lasten kanssa ulkoillessa, koiraa käyttäessä ja autottomana tulee jonkin verran hyötyliikuntaa, mutta nyt käynnissä olevaa kyykkyhaastetta enempää en ole varsinaisesti kuntoillut varmaan kolmeen, neljään viikkoon. Ja sen kyllä tuntee. Olo alkaa olla nuutunut, unenlaatu huonoa ja muutenkin on sellainen vetämätön olo. Toki tämä osittain johtuu Even unikoulusta, joka otti muuten ihan valtavan takapakin toissa yönä. Kerron siitä enemmän toisessa postauksessa, mutta siitä johtuen olen aika väsynyt muutenkin, vaikka kuinka olisin syönyt terveellisesti.

Viimeiset kaksi viikkoa ovat siis pitäneet sisällään toki sitä terveellistä, vegaanista arkiruokaa, smoothieita ja muuta, mutta ateriavälit ovat olleet jopa kahdeksan tuntia ja useampana päivänä onkin sitten se seuraava "ateria" ollut karkkia tai kahvipullaa. Jes, just näin pidetään itsestään huolta. Ja totta osa tuostakin, pää on huutanut herkkuja tässä väsymyskierteessä. Eilen napsiessani mieheni sipsipussista (salaa) sipsejä tajusin, että nyt on ihan oikeasti pakko vähän taas ryhdistäytyä. Meillä jyllää jälleen flunssa, josta jo kerran päästiin, ja tällä menolla oikein kutsun ja anelen kaikki maailman sairaudetkin itselleni. Lähtökohtaisesti on ajateltava näin: koska rakastan itseäni, haluan pitää itsestäni huolta. Itsestäni huolen pitämiseksi on syötävä terveellisesti, säännöllisesti ja monipuolisesti. Ja tämän vuoksi, ja viikonlopun juhlia ajatellen, nyt otan alkuun taas käyttöön tämän kuurin, jolla saan hyvän startin taas terveellisempään olotilaan. 




HERKKULAKKO?


No, ei. Jos päätän olla herkkulakossa, niin syön herkkuja varmaan tuplasti enemmän. En muutenkaan ole itseltään minkään kieltämisen kannalla, vaan sen valinnan pitää tulla hetkessä, oman fiiliksen pohjalta. Tällä keinolla usein sitten valitsenkin mieluummin paremman vaihtoehdon. Eihän näistä viidestä päivästä mitään hyötyä tietysti olekaan, jos mättää kaksin käsin sokeria ja rasvaa naamariin, joten sitä ajatellen tietysti mennään eteenpäin. Viisi päivää on kuitenkin sen verran lyhyt aika, että sen kyllä pärjää myös ihan kokonaan ilman herkkuja.

Otin tähän alkuun hieman mittoja kropastani, koska en ole sitä koskaan tehnyt tämän kuurin aikana. On ihan mielenkiintoista nähdä, tapahtuuko mitoissa oikeasti mitään, vai onko kaikki vain harhaa ja oman pään sisäistä muutosta. Okei, sen verran voin kertoa jo etukäteen, että vatsan turvotus on muisto vain perjantaihin mennessä. Muita mittoja voi sitten hyödyntää pidemmällä ajanjaksolla. Jos tästä nyt alkaakin pidempi terveyskausi, ja erityisesti jos saisi itsensä taas liikkeelle, niin voisi parin kuukauden päästä vertailla sitten mittoja. Painoa en voi nyt katsoa, koska vaa'asta on patteri lopussa. Eikä se paino oikeastaan kertoisi muusta kuin nesteen poistumisesta, joten aika turhaa olisi seurata painoa tällaisen pikarutistuksen aikana. Yleensä on lähtenyt noin 2-4 kiloa alkutilanteesa riippuen.

Pohje: 30,5 cm
Reisi (puolivälistä): 43,5 cm
Reisi (yläosa): 50 cm
Peppu: 92 cm
Vatsa (navan kohdalta): 79 cm
Vyötärö: 69 cm
Rinta: 81 cm
Käsivarsi: 24 cm


RUOKAVALIO

Vältän:
- Vehnä, ohra, riisi, eli ei myöskään nuudeleita, pastaa tai leipää
- Sokeri, liika suola 
- Hiilihapotetut juomat

Suosin:
- Kasvikset, joista erityisesti kurkku, tomaatti, salaatti, pinaatti, paprika, porkkana, bataatti, avocado, vihreät pavut, linssit
- Kaura, kvinoa
- Sitrushedelmät, vesimeloni, marjat
- Soija- ja kaurapohjaiset proteiinin lähteet, kuten tofu, soijarouheet tai nyhtökaura.
- Mausteet

Näitä yleisohjeita käytän itse rakentaessani ruokavaliota viidelle päivälle turvotuksen poistamiseen. Nämä eivät ole suoraan mistään valmiiksi tehdystä dieetistä tai ruokavaliosta, vaan olen itse tehnyt havaintoja oman elimistöni reagoinnista näihin ruoka-aineisiin, ja sen pohjalta koonnut juuri omalle kropalleni sopivimmat vaihtoehdot. Jotkuthan eivät saa mitään vatsaoireita tai turpoa esimerkiki viljoista tai kaaleista, mutta minulle ne eivät sovi. Muistakaamme myös se, että minä en ole lääkäri, enkä myöskään ravitsemusterapeutti, joten tämä ruokavalio ei ole varmasti ideaalisin vaihtoehto. Tämä toimii minulle juuri sellaisena alkusysäyksenä, jota kaipaan. Nyt en taas kauppareissulla tajunnut huomioida proteiininsaantia ollenkaan, ja kaapissa oli vain soijapapuleseitä. Niitä lisäilen siis pitkin päivää ruokiin, jos en jaksa tällä viikolla enää lähteä kauppaan ostamaan tummaa soijarouhetta tai muuta.

Käytännössä päivien ateriat toistavat samaa kaavaa: aamulla puuro lisukkeineen, päivällä kasvispainotteinen lounas ja runsaasti hyviä rasvoja, välipalaksi sitrushedelmiä ja nestettä poistava smoothie, päivälliseksi keitto ja iltapalaksi smoothie (usein kaurajuoma+banaanipohjainen). Aterioiden lisäksi syön kuitupitoista siemennäkkäriä pari kertaa päivässä ja päivän mittaan tulee juotua 3 litraa vettä. Kahvia saa juoda vapaasti. Vihreän teen juominen auttaa nesteen poistumisessa ja piparminttutee parantaa ruoansulatusta ja pitää nälkää loitolla, joten niiden juominen on myös suotavaa. Veteen kannattaa laittaa lillumaan sitruunaa. Ateriavälit olisi hyvä pitää tasaisena, päivittäin näistä ruokaohjeista kertyy noin 1800 kcal päivälle.

Laitan tähän alle kaksi esimerkkipäivää jotta saatte hieman vihiä, millaista ruokaa sitten käytännössä syön. Päivitän myös Instagramissa Storyyn aktiivisesti kuulumisia, joten kannattaa siellä seurata! Yleensä aloitan viikon tekemällä ison satsin avocadodippiä, sitä voi sitten pakastaa ja sulattaa vaikka dippivihanneksia varten tai kastikkeeksi ruokaan. Myös siemennäkkäriä leivon aina ensimmäisenä päivänä, ja usein myös preppaan aterioita valmiiksi. Esimerkiksi smoothien aineksista sellerit ja vesimelonit pakastan annospusseihin, josta ne on sitten helppo lisätä kurkun kanssa vaan blenderiin.


ESIMERKKIPÄIVÄ 1

Ateria 1
Puuro + kahvi kauramaidolla
(Kaurahiutale, ruisrouhe, kauralese, maapähkinävoi, soijapapuleseet, marjat)

Ateria 2
Bataattilohkoja, avokado-cevicheä ja avokadodippi
(tästä tulossa resepti keskiviikkona)

Ateria 3
2x mandariini + sellerismoothie

Ateria 4
Linssikeitto + pala siemennäkkäriä margariinilla
(linssit, kirsikkatomaatit, tomaattimurska, porkkana, soijapapuleseet)

Ateria 5

Smoothie + pala siemennäkkäriä margariinilla
(Kaurajuoma,1 banaani, Roberts Berrie marjashotti, soijapapuleseet)


ESIMERKKIPÄIVÄ 2

Ateria 1
Puuro + Kahvi
(Ruisrouhe, kauralese, marjat, maapähkinävoi, soijapapuleseet)

Ateria 2
Linssipihvit+wokki, avocadodippi
(Linssit, porkkana, peruna, kaurajauho)

Ateria 3
2x mandariini + sellerismoothie

Ateria 4 
Pala siemennäkkäriä + avocadodippi

Ateria 5
Kasvissosekeitto + pala siemennäkkäriä margariinilla
(Bataatti, porkkana, vesi, päälle kaurafraichea ja soijapapuleseitä)

Ateria 6
Smoothie
(Kaurajuoma, Roberts Berrie marjashotti x 2, soijapapuleseet, kauraleseet)


Sellerismoothie:

100g selleriä
100g vesimelonia
50g kurkkua
vettä

Maistuu ihan hirveeltä, mutta on tosi tehokas.

Huomenna blogissa yhteistyö ja arvonta koskien Naperosta Nautiskelijaksi kirjaa. Pian taas nähdään!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti