tiistai 23. tammikuuta 2018

VEGAANI || PÄIVÄN ATERIAT



Olen nyt ollut 23 päivää ilman maitotuotteita, ja näin ollen vegaani. Oikeastaan mikään ei ole sen kummemmin muuttunut, kuin että kahviin laitan nyt pelkästään soija- tai kauramaitoa, enkä satunnaisestikaan enää syö maitopohjaisia jogurtteja, leivonnaisia tai suklaita. Kuten jo aiemmin olen sanonut, en ole tiukkis kodin ulkopuolella, enkä esimerkiksi voi vaatia kyläillessä, että minua varten ostetaan ja laitetaan omat tarjottavat. Lihan, kalan ja kanan suhteen olen ehdoton, niitä en syö missään tilanteessa. Kananmunaan ja maitoon tehtyjä välttelen kyläillessä, kotona taas olen ehdoton niissäkin. Tämä sopii itselleni vallan hyvin, ja tällä tavalla pystyn elämään itseni ja eläimiin ja luontoon kohdistuvat omantuntoni kanssa hyvin sopuisasti. 

LIIAN VÄHÄN RUOKAA?


Ainoa ongelma, mitä kasvissyönti ja vegaaninen ruokavalio ovat tuoneet mukanaan yhdistettynä vilja-allergiaani, on painonlasku. En tarkoituksellisesti laihduta, mutta syödessä paljon kasviksia, marjoja, hedelmiä ja pähkinöitä vatsa täyttyy todella nopeasti, ja annoskoot ovat ajoittain melko pienet. Tästä taas seuraa se, ettei aterioilla saa tarpeeksi energiaa ja päivän kalorimäärä jää helposti todella alhaiseksi. Oikeastaa kierre alkoi siitä, että kokeilin nostaa energiamäärääni jo syksyllä syömällä pienempiä annoksia tiheäenergisempää ruokaa. Tämän seurauksena vatsa ei vedäkään enää entiseen malliin syömiäni jättiannoksia. Tulen helposti täyteen ja alan voida todella huonosti, jos yritänkään syödä yhtään väkisin. Olen aina ollut "tietoisen syömisen" kannattaja, ja siihen perehdyin tarkemmin jo muutama vuosi sitten. Nyt syksyllä, kun ruokahalu on stressin vuoksi tipotiessään, aloitin tietoisen syömisen harjoittamisen uudelleen. Läppäri, puhelin ja telkkari on aika harvoin siis päällä, kun syön, välillä tietysti kahvit on kiva juoda lasten päikkäriaikaan hyvää sarjaa katsellen.

Tietoinen syöminen pohjautuu itselleni siihen ajatukseen, että vatsalaukku on nyrkin kokoinen. Se täyttyy nyrkin kokoisesta ruokamäärästä, oli se ruoka sitten soppaa tai karkkia. Itse haluan koostaa sen nyrkillisen mahdollisimman ravinnerikkaasta ruoasta, varsinkin nyt, kun en oikeasti pysty syömään yhtään enempää. Mutta koko päivän aterioita en voi koostaa pelkästä avocadosta ja pähkinöistä, ja huomasinkin aika nopeasti syksyn jälkeen painon laskeneen, ja lasku on jatkunut aaltoillen edelleen. Tarkistan ajoittain saamaani kalorimäärää, ja useasti huomaankin sen jäävän noin 1300-1500 kilokaloriin päivässä. Mikä on tietysti liian vähän. Maitoa kyllä riittää imetykseen vallan mainiosti, mutta se lähtee todennäköisesti sitten omasta kropastani. En oikeasi käsitä, kuinka saisin päivittäin täyteen sen 2000 kilokaloria syömällä terveellisesti. Onko pakko saada, pysähtyisikö painonlasku johonkin vegaanisuudelle ominaisempaan painoon? Annanko ajan vaan kulua vai pitäisikö ottaa yhteyttä yksityiseen ravitsemusterapeuttiin, jonka kanssa olen asioinut aiemmin? Nyt kaikki vegaaniystävät siellä, laittakaan mulle viestiä, kommenttia tai sähköpostia ja kertokaa, miten saatte syötyä 2000 kilokaloria päivässä!

PÄIVÄN ATERIAT

Mutta nyt, päivän aterioiden aika. Syön käytännössä samalla kaavalla joka päivä, nyt kun tarkkailen kalorien riittävyyttä. Jos en tarkkailisi, minulta jäisi välipalat syömättä ja ateriat pienemmiksi. Hyvä apu riittävään syömiseen on ollut YAZIO -niminen sovellus. Siihen voi syöttää syömänsä ruoat ja se laskee saadun energiamäärän ja proteiinit, hiilarit ja rasvat. Sovellus myös muistuttaa ruoka-ajoista ja riittävästi vedenjuonnista, ja tämä ominaisuus on osoittautunut itselleni tosi hyväksi! Yhtäkkiä puhelin kilahtaa, ja ruutuun tulee viesti: Nyt olisi aika terveelliselle välipalalle!

Klo.8:00 Aamiaisella syön lähes aina puuroa. Teen puuron kaurahiutaleisiin ja omatekoiseen siemensekoitukseen, joka koostuu pellavansiemenrouheesta ja seesaminsiemenistä. Puuroon käytän kaura- tai mantelijuomaa ja päälle ripottelen vaihdellen joko marjoja tai hedelmää ja pähkinöitä/siemeniä tai lorauksen öljyä. Puuron kanssa juon kaksi kuppia kahvia kahviin tarkoitetun kasvimaidon kanssa. Aamisesta kertyi 395 kcal.



Klo 13:00 Lounaaksi söin kasviswokkia, avocadoa ja kvinoaa. Usein lounaani koostuu samalla tavalla kasvisosasta ja hiilariosasta, harvoin syön esimerkiksi pelkkää keittoa tai salaattia, koska nälkä tulisi samantien. Maanantain wokki sisälsi pinaattia, jota pyrin syömään sen sisältämän raudan ja kalsiumin vuoksi ainakin kolme kertaa viikossa joko smoothiessa tai ruoassa. Linsseistä saa proteiinia ja kuitua, ja käytän niitä ainakin kerran viikossa. Lounaalla kertyi noin 220kcal. Huomenna tulee tämän wokin resepti blogiin.




Klo. 15:30 Välipalaksi join kahvia ja söin kaksi palaa vegaanimessuilta ostamaani Sorttiina -leipomon vegaanista puolukkakakkua samalla, kun tuijotin Netflixistä The Crownia. Olisin skipannut välipalan kokonaan, jos ei Yazion muistutusta olisi tullut. Ei ollut tosiaankaan nälkä vielä kolme tuntia lounaan jälkeen, mutta kakku oli superhyvää! Jos asutte Nokialla tai lähikunnissa, niin käykää ihmeessä tutustumassa Sorttiinaan. Välapalasta kertyi mukavat 300kcal.



Klo.18:00 Illalliseksi otin päiväruoalta ylijäänyttä wokkia, ja sen kaveriksi tein uunibataattia ja vähän kurkkua, joita dippailin tomaattiseen guacamoleen ja viikonlopulta ylijääneeseen salsaan. Olin ihan ähky, ja osa bataattista jäi syömättä. 353kcal.


Klo.22:00 Iltapalan olisin unohtanut ihan kokonaan, mutta A:n palatessa töistä ja istahtaessa olohuoneeseen seurakseni suklaalevyn kanssa, muistin, että iltapala jäi välistä. Söin mantelijogurttia marjoilla, kuivatuilla omenoilla ja itsetehdyllä myslillä. 270kcal.



Päivän mittaan juon 2-3 litraa vettä ja muutaman kupillisen vihreää teetä. Lisäksi aamupäivästä juon lasillisen veteen sekoitettua psylliumjauhetta, tämä on vain vähän viljaa sisältävälle ruokavaliolleni olellinen rutiini. Päivän kokonaiskalorisaldoksi muodostui 1538kcal. Olin koko päivän ihan stuffed, eikä nälkä ollut kuin aamulla ennen aamupalaa. Jos saisi vielä yhden 300kcal välipalan tai kolme 100kcal välipalaa tungettua johonkin väliin niin pääsisin edes 1800 kaloriin päivässä, eikä paino ehkä laskisi. Tällä kalorimäärällä jaksoin käydä aamupäivällä kävellen kirjastossa (matkaa noin 7km yhteensä) ja olisin hyvin jaksanut käydä illalla vielä lenkillä, jos A ei olisi ollut töissä. Jotenkin tuntuu hullulta valittaa tästä, ettei pysty syömään tarpeeksi, kun monet kamppailee ihan päinvastaisen ongelman kanssa. Jos olisin aikaisemmin, ei kasvissyöjänä, syönyt päivässä 1500 kilokaloria, niin olisin ollu väsynyt, pahantuulinen ja varmasti tosi nälkäinen myös. Ehkä mun kroppa siis vaan totuttelee nyt tähän uuteen ravinnerikkaampaan ruokaan, ja pikkuhiljaa alkaa myös vaatia enemmän?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti