keskiviikko 10. tammikuuta 2018

JAUHOTON PIZZA JA UV LUPAUS


Minä, kuten varmaan joka toinen suomalainen nainen, olen myös kokeillut joskus vähähiilihydraattista ruokavaliota. Siitä on jo pari, kolme vuotta aikaa, ja silloin oli aika vahvasti pinnalla kukkakaalista valmistettu jauhoton pizzapohja. Pohjaan tarvittiin kukkakaalia, juustoa ja kananmuna. Vaikka en nyt noudatakaan vhh -ruokavaliota (enkä tiedä olisiko se vegaanina edes mahdollista), niin jauhoton pizzapohja on aina välillä ollut kivaa vaihtelua pizzapäiviin, joita meillä on vaihdellen kerrasta muutamaan kuukaudessa. Viime vuonna luovuin kananmunasta ja nyt alkuvuodesta maitotuotteista, joten aloin testailemaan erilaisia versioita vegaanisesta kukkakaalipohjasta. Monen epäonnistumisen jälkeen päädyin tyydyttävään, mutta edelleen kehityskelpoiseen lopputulokseen. 

Yritin ensin noudattaa tavallista kukkakaalipohjan ohjetta vaihtamalla vain juuston vegaaniseen ja kananmunan Vegg -kananmunan korvikkeeseen, mutta pohjasta tuli puuromössöä ja ihan kamalan makuista. Jätin Veggin pois, ja paistoin/kuivattelin kukkakaalirouhetta hetken pannulla ensin. Eihän tämä gluteenittomaan jauhoon, eikä varsinkaan aitoon vehnäpohjaan tehtyä pizzaa päihitä, mutta kelpaa mainiosti niihin päiviin, kun haluaa olla vähän extra.



PIZZAPOHJA


300g kukkakaalia

200g Violife for pizza -kasvirasva valmistetta

✰   ✰   ✰

Raasta kukkakaali hienojakoiseksi raasteeksi. Puristele rouheesta ylimääräinen neste pois, ja paista kukkiksia pannulla noin viisi minuuttia. Raasta puolikas Violife for pizza -juustolevy ja sekoita kukkakaalien joukkoon. Taputtele kukkakaali-juustoseos leivinpaperille ja esipaista 15 minuuttia 200 asteisessa uunissa.

Täytä pizza haluamallasi täytteillä. Itse laitoin pizzaan samat täytteet kuin aina; tomaattisoseen päälle samaa juustoa kuin pohjassa, nythökauraa, punasipulia, tuoreita herkkusieniä, ananasta ja tomaattia. Valmiin pizzan päälle lisään aina oreganoa ja tuoretta basilikaa. Namnam!


Oletteko te tehneet uudenvuoden lupauksia? Kenties koskien elämäntapamuutosta, laihduttamista, uutta ruokavaliota tai muuta terveyteen liittyvää? Minä itse lupasin vain heittäytyä täysillä vegaaniseen maailmaan mukaan ja kehittää yhä ekologiikkataitojani (mm. kierrätykseen panostamista). Viime vuonna lupasin realata ja ottaa esimerkiksi siivoamisen kanssa iisimmin. Itse asiassa lupaus täyttyi, tosin vasta viimesyksyisten terapiakäyntien jälkeen. 

Vaikka en ole sanonut ääneen tai tuonut koskaan sitä esille, niin kyllä vaan joka ikinen tammikuu olen miettinyt, että jos vähän vähentäisi herkuttelua tai liikkuisi enemmän. Nyt kolmannen synnytyksen jälkeen olen ollut liikunnan suhteen todella varovainen, ja liikunta onkin ollut juurikin vaunulenkkejä ja kevyttä kotijumppaa. Tänä vuonna ei aiempien vuosien tavoin kuitenkaan tee mieli aloittaa rasvaton, viljaton, hiilihydraatiton, onneton ja olematon ruokavalio, jolla muka saisi kropan ryhtiin taas joulunajan herkuttelujen jälkeen. Minulla ole juuri nyt mitään tarvetta muuttaa tällä hetkellä 50 kiloista vartaloani suuntaan tai toiseen, ja on jotenkin tosi voimaannuttavaa tajuta se itsekin (eikä kuulla psykologilta, jonne yleensä "vähän jos ruokavaliota kohentaisin" -ajattelun jälkeen päädyn). Mulla ei oikeastaan ole mitään ongelmakohtaakaan vartalossani, jota haluaisin nyt palavasti lähteä treenaamaan. Vatsalihasten palautuminen on vielä kesken, ja niiden välinen rako edelleen parin, kolmen sormen levyinen. Olen ajatellut varata keväällä ajan fyssarille, jos väli ei itsekseen enää pienene, ja kysyä hänen ajatuksiaan vatsan kunnosta. Erkauma aiheuttaa turvotusta, mutta suurempi haitta on vatsan kipuilu, joka johtuu todennäköisesti heikosta keskivartalon lihaksistosta. Erityisesti hyvän imetysasennon saaminen nyt Even kasvaessa on vähän hankalaa, kun keskivartalo ei oikein pysty pitämään ryhtiä kunnossa. Juoksuharrastuksen pariin haluan kuitenkin palata. Juokseminen antaa tosi paljon energiaa ja reipas aerobinen treeni saa koko kropan voimaan niin paljon paremmin. 

En siis tänä vuonna tee julkisesti tai omassa päässäni mitään muuta terveyteen liittyvää lupausta, kuin syödä monipuolisesti vegaanista ruokaa, kokeilla uusia reseptejä ja muistaa herkutella myös vuoden mittaa. 

Näihin kuviin ja tunnelmiin, ihanaa keskiviikkoa kaikille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti