perjantai 21. heinäkuuta 2017

Palautuminen ja ruokavalio

Synnytyksestä on tänään kulunut kolme viikkoa. Kivut ovat vihdoin alkaneet hellittää, joten elättelen täällä jo toiveita juoksuharrastuksen pariin palaamisesta parin viikon sisällä. Olen todella tyytyväinen myös vartalon palautumiseen. Painoa en tiedä, eikä se oikeastaan minua kiinnostakaan, mutta omat raskautta edeltäneet vaatteet mahtuvat päälle. Myös se raskauden jälkeinen pieni alavatsapömpötys on tiessään, eli oikeastaan vartalo näyttää jo lähes samalta kuin ennen raskautta. Toki rasvavarastoja löytyy reisistä ym, mutta niin kuuluu ollakin ja se on imetyksen kannalta vain hyvä juttu. Lisäksi vatsalihasten välinen rako vaikuttaa vatsan ulkonäköön vielä, ja luultavasti vielä pitkään. Sille ei voi mitään, raskauden tuomia pieniä iloja. 

Joitain heikkoja hetkiä olen kokenut itseeni suhtautumisen kanssa synnytyksen jälkeen, ja se on vaikuttanut ruokavaliooni jonkin verran. Ensimmäisen viikon synnytyksen jälkeen söin herkkuja varmaan joka päivä. Koska perusruokavalioni on terveellinen kasvissyönnin ja vilja-allergian vuoksi, niin se ei juurikaan tainnut palautumista hidastaa. Kuitenkin vajaa pari viikkoa sitten tuli sellainen "hui kamala" -fiilis, kun aloin miettimään, että enhän mä oikeesti voi joka päivä syödä herkkuja. Sen jälkeen olen syönyt kahtena päivänä kahvin kanssa mantelitorttua (anopin tekemää maailman parasta sellaista!) ja raparperipiirakkaa pari palaa, eikä sen enempää ole tehny mielikään makeaa.




Aamupalaksi syön aina kaurapuuroa mantelimaitoon tehtynä, päälle laitan Go Greenin salaattisekoitusta, jossa on auringonkukan- ja kurpitsansiemeniä sekä cashewpähkinöitä. Lisäksi juon kahvia Almond Breezen Barista Blend mantelijuoman kanssa, se on ihan paras vegaaninen maito kahviin! Lounaaksi teen usein jonkin salaattikulhon tai keiton ja jälkiuunipalan avokadolla. Salaattikulhoon teen salaattipohjan ja ruokaisuutensa se saa joko quornista, nyhtökaurasta, kikherneistä, linsseistä tai pavuista. Kannattaa seurata Instagramissa @coconutbowls -käyttäjää, ihan törkeen ihana inspiraatinlähde! Joinain päivinä keitän salaattiin lisäksi quinoaa. Joka päivä syön lounaan kanssa kokonaisen avokadon rasvojen saannin takaamiseksi. Päivällisellä syön keitettyjä kasviksia (useimmiten porkkanaa, parsakaalia ja kukkakaalia) joko lounaan jämien tai esimerkiksi falafelpyöryköiden kanssa. Päivällinen vaihtelee mulla tosi paljon, koska illat on meillä melko hektisiä. Joskus päivällinen on jäätävä kuppi kahvia ja kourallinen pähkinöitä, joskus se jää kokonaan väliin. Välipala(t) ja iltapala ovat usein nopeita vaihtoehtoja, kuten hedelmiä tai soijajogurttia marjoilla ja pähkinöillä.

Koetan olla muodostamatta mitään todella tarkkaa kaavaa aterioiden sisältöön. Sen sijaan haluan ruokailujen pysyvän mahdollisimman rentona ja "syön mitä mieli tekee" -tyyppisenä. Kiinnitän kuitenkin erityisesti huomiota riittävään hiilariensaantiin, koska musta tulee ihan kauhea noita-akka, jos en saa niitä tarpeeksi. Mä olisin niiiin huono vhh-ruokavalion noudattaja, kokemuksesta voin kertoa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti