tiistai 10. tammikuuta 2017

Vegaaninen Chow Mein

Maanantaina tein ruoaksi Kiinassa suosittua nuudeliwokkia (chow mein), mutta pienellä twistillä. Tavallisesti tähän käytetään munanuudeleita, ja kaveriksi kanaa, kalaa, lihaa, äyriäisiä tai tofua. Aterian muokkasin omaan ruokavaliooni sopivaksi käyttämällä kikhernenuudeleita, jotka eivät sisällä kainkaan viljoja ja sopivat siis loistavasti vilja-allergikon ruokavalioon. Näin ollen kikhernenuudelit käyvät myös keliaakikoille, koska ne ovat luontaisesti gluteenittomia. Nuudelit sisältävät vain kikhernejauhoa ja vettä. Pakko myöntää, että saatoin olla aluksi hieman epäileväinen, sillä en ole kikherneiden vannoutunut ystävä. Olin kuitenkin totaalisen yllättynyt siitä, miten hyvää ruoasta tuli! Kikherneet eivät maistuneet läpi ollenkaan ja nuudelien koostumus oli täysin sama kuin vehnäpohjaisissa nuudeleissa. Söin tätä samaa ruokaa kotona kaksi annosta ja otin ison annoksen vielä töihinkin evääksi, N A M !


4 hengen annokseen tarvitset:
  • 2/3 pakkausta kikhernenuudelia
  • Paketin esipaistettua tofua
  • 300-500g wokvihanneksia
  • Rypsiljyä
  • Tuoretta korianteria
  • Kaksi keskivahvaa punaista chiliä
  • Pussin valmista Spice UP!:n Chow Mein kastiketta. 

Itse käytin omatekoista chow mein -kastiketta, jota oli jäänyt yli edellisestä valmistuksesta. Valmis chow mein -kastike sisältää vehnää, joten en itse voi käyttää sitä. Valmis kastike on kuitenkin maultaan itsetehtyä vastaavaa, ehkä jopa hieman parempaakin. Yksi versio kastikkeet tekemiseen itse löytyy täältä: KLIK.

Kikhernenuudeleiksi valitsin Palmuston chilinmakuiset nuudelit. Tofuna käytin valmiiksi kuutioitua, thai-maustettua So Finen Tofua. Wokin pohjana käytin 450g Pirkan kiinalaisia wokvihanneksia.


Valmistusohje:

Laita nuudelit kypsymään kiehuvaan veteen pakkauksen ohjeen mukaan. Poista chileistä siemenet ja pilko pieneksi. Kuumenna paistinpannu, lisää loraus rypsiljyä ja heitä wokvihannekset pannulle. Paista viitisen minuuttia ja lisää joukkoon tofukuutiot sekä chili. Paista kypsiksi. Pienennä lämpöä ja kaada valmis chow mein -kastike wokin joukkoon. 

Valuta kypsät nuudelit ja sekoita pannulla kasvisten joukkoon. Aseta valmis ruoka tarjoiluastialle ja lisää päälle reilusti tuoretta korianteria. Tarjoa kaveriksi tuoreita kasviksia.


Ateria valmistui alle 20 minuutissa, joten se on kyllä ansainnut paikkansa meidän helppojen ja herkullisten arkiruokien listalla. Lapsillekin maistui hyvin. Lapsille kokatessa täytyy tietysti vaan jättää tuoreet chilit pois, ja laittaa ne erikseen aikuisten annoksiin. 


Jos haluaa keventää tätä ateriaa, niin kannattaa valita maustamatonta tofua ja vertailla wokvihannesten tuoteselosteita. Valmiiksi masustetut tuotteet sisältävät aina enemmän kaikkea "ylimääräistä", meiltä nyt vaan sattui löytymään näitä tuotteita valmiiksi. Chow mein kastike on itsessään sen verran voimakkaan makuista (ei siis tulista, vaan muuten vahvan makuista), ettei lisämaustamista tofulle ja kasviksille edes tarvita. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti