tiistai 24. tammikuuta 2017

Unelma Itsestä | Aloitus




"Ensimmäinen ja tärkein ihmissuhde, johon panostaa on suhde omaan itseesi. Tarjoilemalla itsellesi vain parasta, luot raamit myös muulle maailmalle tarjota parasta sinulle."

Unelma itsestä -valmennus alkoi eilen maanantaina, ja myös valmennukseen kuuluva työkirja kolahti postilaatikkoon eilen. Ensimmäiset tehtävät haastoivat pohtimaan omia tavoitteita ja tulevaisuuden unelmia, suhdetta liikuntaan, ruokaan ja omaan kehoon. Ajattelin, että työkirjan kysymyksiin olisi nopeaa vastata, mutta ne oikeasti laittavat miettimään asioita ihan kunnolla, eikä vastaaminen ollutkaan ihan niin yksinkertaista.

Omat tavoitteeni koskevat lähinnä suhtautumista omaan vartaloon, liikunnan tuomista jälleen osaksi arkea sekä valmistautumista synnytyksen jälkeiseen aikaan ja sen tuomiin kehonkuvan muutoksiin. Ja tietysti positiivisen ajattelun lisäämistä! Esimerkiksi tiistait, ne ei oo yhtään mun juttu. Tiistai on mulle kaikista viikonpäivistä vaikein, eikä esimerkiksi maanantai tai keskiviikko (jolloin meillä on yleensä töissä eniten kiirettä). Tiistaina viikonloppuna ladattu energia ei enää riitä ja tuleva viikonloppu on vielä kaukana. Tänään kuitenkin yrittämällä yritin ajatella positiivisemmin. Huomasin töissä kärttyisyyden nousevan pintaan, mutta sain vedettyä hymyn takaisin naamalle. Kotiin tullessa meinasi taas kärtty iskeä, kun pojat aloittivat kotiinpaluuriehumisensa. Menin hetkeksi makkariin rauhoittumaan, ja kärtty meni pois. Huh!

Työkirjan tehtävien lisäksi tällä viikolla täytän työkirjassa olevaa ruokapäiväkirjaa viideltä päivältä. Ruokapäiväkirjan pitäminen onkin ihan tuttua puuhaa, eikä se tule tuottamaan ongelmia. Kiva sitten perjantai-iltana katsella, että mitäs sitä tulikaan syötyä, vaikka aika tarkalleen kyllä ne muistaisin muutenkin, haha! Työkirjassa on paljon vinkkejä ruokailuun ja syömiseen liittyen. Tällä hetkellä kuitenkin koen, että omat ruokatottumukseni ovat riittävän hyvät, ja enemmän aion panostaa ruokailun tunnepuoleen, uusien kasvisreseptien opetteluun sekä liikuntaan ja oman kehon kuuntelemiseen.

Tänään söin aika hassusti, kun en ehtinyt eilen tehdä ruokaa valmiiksi työpäivää varten, A:n ja poikien loppuviikon ruokiin meni niin kauan aikaa.

6:00 Ateria 1 kotona:  3dl puuroa ja piparminttuteetä
8:00 Ateria 2 töissä: 2dl maustamatonta rasvatonta jogurttia, 2rkl sokeroimatonta supermysliä, 1 banaani
10:30 Ateria 3 töissä: 4dl vihersmoothieta (kurkkua, salaattia, lehtikaalia, banaania, omenaa, kuitujauhetta, soijarouhetta) ja kaksi jälkiuunipalaa margariinilla.
13:00 Ateria 4 töissä: Kuppi kahvia ja Valio Pro Feel proteiinijuoma
16:00 Ateria 5 kotona: 2,5dl soijarahkaa, 1dl mustikoita, ½ dl puolukoita
20:00 Ateria 6 kotona (tulossa): 2 itsetehtyä, vehnätöntä perunarieskaa, kurkkua, tomaattia. 


En ole voinut harrastaa minulle tuttuja liikuntalajeja nyt muutamaan viikkoon liitoskipujen takia, joten on tullut aika pohtia muita liikkumisen muotoja. Juokseminen ja kuntosaliharjoittelu on ihan poissuljettua, ne tekevät todella kipeää. Annoin itselleni tälle viikolle tehtäväksi tutustua kuntamme/lähikuntien liikuntatarjontaan, esimerkiksi äitiysjooga/äitiyspilates kuulostivat hyviltä vaihtoehdoilta. Huomenna onkin sitten ensimmäinen äitiysjooga Tampereella klo.18:30! Vähän jännittää, koska en ole ennen joogannut. Jos jooga tuntuu hyvältä kropassa, niin alan käymään siellä aina aamuvuoroviikoilla, eli joka toinen viikko.

Yksi hyvä liikuntamuoto on ihan vaan kävely, jota pystyn helpostikin lisäämään arkeeni. Esimerkiksi aamuvuoroissa kaksi lenkkiä koiran kanssa, ensimmäinen heti töistä tullessa ja toinen ennen nukkumaanmenoa, kestoltaan noin puoli tuntia-tunti kumpikin. Ei vaikuta liikaa arkeen, mutta kuitenkin saisin happea ja vähän omaa ajattelurauhaa. Pojatkin tulisivat varmasti mielellään mukaan, eli lasten kanssa ulkoilu tulisi samalla sitten hoidettua. Minun tulee töissä liikuttua paljon, ja koko työpäivä on jalkeillaoloa, joten en halua työpäivien päätteeksi liian raskasta liikuntaa. Viikonlopulle voi sitten miettiä jotain tehokkaampaa, jos siltä tuntuu.

Valmennus tulee tiiviiksi osaksi blogini arkea seuraavan neljän kuukauden ajaksi, ja joka maanantai kokoan tänne edellisen viikon ajatuksia, tuntemuksia, ristiriitoja ja onnistumisia. Nyt minulla on siis kaksi vakiopostausta viikoittain, maanantaisin Unelma itsestä -valmennus ja perjantaisin raskausviikon kuulumiset ja mahakuva. Näiden vakkaripostausten lisäksi kirjoittelen kaksi- kolme muuta postausta viikossa, joten ei hätää, blogi ei tule olemaan pelkkää vauva sitä ja valmennus tätä!

Mitä mieltä ootte vakkaripostauksista, onko ne raaminluojia vai tylsyydentuojia? 

Pakko vielä tähän loppuun kertoa yksi ihana juttu! Meillä oli eilen tunnin mittainen palaveri työpäivän päätteeksi. En ole vielä tuntenut tässä raskaudessa selkeitä vauvan liikkeitä, mutta eilen kuitenkin palaverin aikana alkoi mahassa kuplimaan, ja ajattelin ensin, että mitähän mä nyt oon syöny väärin.. Sitten tuntui pieni *tömpsis* vatsan vasemmassa alareunassa, eikä siitä kyllä voinut erehtyä. Teki mieli huutaa kesken palaverin, että NYT NE TUNTUU! Sain kuitenkin pidettyä itseni hiljaa, mutta typerää hymyä en enää loppupalaverin aikana saanut irti kasvoiltani, en vaikka kuinka yritin. <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti