sunnuntai 15. tammikuuta 2017

Migreenissä, migreenistä, migreeniin

Sain ensimmäisen kunnon migreenikohtaukseni seiskaluokalla. Olin äikäntunnilla kirjoittamassa ainetta, kun yhtäkkiä alkoi silmissä vilkkua kirkkaita valopisteitä. Pistin silmät hetkeksi kiinni, koska en nähnyt kunnolla enää kirjoittamaani tekstiä. Noin viiden minuutin kuluttua päätä alkoi jyskyttää hiljalleen, vasemmalta puolelta silmän takaa. Kipu voimistui ja voimistui, ja pian näkökentästä alkoi puuttua paloja. Päästiin kotiin äidinkielentunnin jälkeen, ja muistan bussimatkan olleen ihan kauhea, päätä särki vietävästi, näkökenttä oli suppea ja kaiken lisäksi alkoi tulla todella huono olo. Kotiin päästyäni otin särkylääkkeitä ja menin nukkumaan. En tosiaan tiennyt silloin sen olevan migreeniä.

Tuon päivän jälkeen migreenikohtauksia alkoi tulla satunnaisesti. Usein ne liittyivät kuukautisten alkuun. Kouluterveydenhoitaja ajatteli päänsäryn johtuvan alipainosta ja verensokerin laskemisesta päivän aikana, joten aloin ottaa kouluun mukaan välipalakeksejä, joita söin silloin tällöin välitunnilla ja kotimatkalla. Niillä ei ollut mitään vaikutusta kohtauksiin, enkä sen jälkeen muistaakseni terkalle enää niistä valittanut. Kotona otin kohtauksiin aina buranaa tai panadolia ja menin nukkumaan, sillä helpotti pahin vaihe. Tuolloin kohtaukset kestivät noin 4-8 tuntia.



Lukiossa migreeni jatkui edelleen ja aloin googlettaa siitä lisää tietoa. Pimeä, viileä huone osoittautui parhaaksi neuvoksi. Buranaa otin kohtauksen tullessa 500-750mg (eli liian vähän). Aikuistuessani kohtaukset ovat muuttuneet pitkäkestoisemmiksi ja voimakkaammiksi. Kun odotin poikia, migreeni helpotti vähän, eikä kohtauksia tullut kuin muutamia kummassakin raskaudessa. Eetun synnytyksen ja tämän uuden raskauden välillä kohtaus on tullut 1-6 kertaa kuukaudessa, eikä hormonivaihtelulla ole enää ollut osuutta asiaan.

Nyt raskausaikana kohtaukset ovatki yllätyksekseni entisäkin voimakkaampia ja niitä tulee todella usein. Viimeisimmät todella voimakkaat kohtaukset olivat toissa viikolla, ensimmäinen alkoi maanantaina aamupäivästä ja loppui vasta keskiviikon ja torstain välisenä yönä. Tuolloin jouduin olemaan kohtauksen vuoksi pois töistäkin, kun en päässyt edes sängystä ylös muuta kuin oksentamaan. Kipu oli ihan sietämätöntä! Eikä se edes loppunut siihen, vaan kohtaus uusiutui saman viikon lauantaina iltapäivästä ja kesti erittäin intensiivisenä 18 tuntia. Panadolista ei ollut apua. Sen sijaan makasin sohvalla ja pidin jääpalapussia kipeällä puolella (tämän kikan keksin muutama kuukausi sitten). Välillä helpottaa, kun pistää kevyesti kipeän puolen ohimoa nuppineulalla, kuulostakoon kuinka oudolta tahansa. Se on kai jonkinlaista kivunsiirtoa. Kohtaukset vievät toimintakyvyn ihan kokonaan, kohtauksen aikana en halua kommunikoida kenenkään kanssa enkä liikkua milliäkään. Myös nyt kuluneella viikolla tuli kaksi kohtausta, mutta ne olivat huomattavasti lievemmät.



Käyn huomenna työterveyslääkärillä juttelemassa mahdollisista raskausajan hoitokeinoista, koska kohtaukset vaikuttavat työssä käymiseen ja ihan arjessa jaksamiseenkin. Kohtaus alkaa minulla aina toispuoleisella päänsäryllä. Jos en heti kohtauksen alkuvaiheessa ota 1g-2g buranaa, niin kohtaus yltyy todella voimakkaaksi ja pitkäkestoiseksi, ne kestävät nykyään 6-24 tuntia, joskus jopa vielä pidempään. Nyt raskaana ollessani en tietenkään ole voinut ottaa buranaa, joten olen sen sijaan ottanut 1-2g panadolia. Olen todennut, että paracetamoli eli tosiaankaan vedä vertoja ibuprofeenin teholle, ja siksipä nyt vihdosta viimein hakeuduin lääkäriin. Tosin viime neuvolakäynnillä sanottiin, että panadolin kaveriksi voisi nyt toisella raskauskolmanneksella ottaa 400g buranaa tai jopa panacodia, mutta kysyn näistä huomenna tarkemmin.

Jos sinäkin sairastat migreeniä, niin tässä on kasattuna vinkkejä, joista on itselleni ollut apua kohtauksen alettua:

- Ota lääke HETI, kun tunnet kohtauksen alkavan.
- Ota lääkettä tarpeeksi.
- Mene pimeään, viileään huoneeseen makaamaan sänkyyn.
- Pidä jääpalapussia kipualueella tai otsalla.
- Hengittele tasaisesti pahimman vaiheen yli.
- Jos pystyst, niin pyörittele hartioita ja venytä niskaa.
- Hiero tai pyydä jotain toista hieromaan ohimoitasi.
- Juo paljon kylmää vettä.
- Jos olet kahvi-ihmisiä, niin juo kahvia ennen kivun pahentumista.

Sairastatko sinä migreeniä, ja mistä olet saanut avun kohtauksiin? Todella kiinnostaisi jakaa muiden kokemuksia tästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti