sunnuntai 21. helmikuuta 2016

Omiin mittoihin synnytyksen jälkeen

Tässä kuvilla varusteltu katsaus siitä, minkälaisella ruokavaliolla itse palauduin raskautta edeltäviin mittoihin. Tukena siinä oli tietysti täysimetys ja muutama viikko synnytyksen jälkeen aloitettu liikunta. En tehnyt synnytyksen jälkeen mitään suurta ruokavaliomuutosta, vaan söin tällä samalla mallilla myös koko raskausajan.
Haluan nyt sanoa, että kaikkien naisten täytyy arvostaa omaa vartaloaan juuri sellaisena kuin se on. Jos ei ole aiemmin juuri liikkunut ja ruokatottumukset ovat lähinnä mielitekojen muovaamat, niin ei kannata tehdä muutosta yhdellä rysäyksellä!
Itse olin motivoitunut tekemään töitä vartalon eteen. Kuulin useamman kerran sitä, että ei kukaan voi palautua synnytyksestä täysin edeltäviin mittoihin ja kyllä se maha jää semmoseks pullamössöks. Joo NIINPÄ NIIN sanon minä! Tässä tulos 7vk jälkeen synnytyksestä ja tilanne tällä hetkellä. En kehtaa laittaa tänne kuvaa vatsastani juuri synnytyksen jälkeen, koska tuore sektioarpi ei ole ihan kauneimmasta päästä, mutta vertailukohtana voitte käyttää tätä synnytystä edeltävää kuvaa.
Älkää aloittako laihdutuskuuria tai tiukkaa dieettiä, vaan tehkää kokonaisvaltainen muutos ja soveltakaa terveellinen ruokavalio osaksi teidän arkea! Alla lokakuussa otettu kuva, 1,5 vuotta synnytyksestä:
Mitä söin?
1. Aamulla puuroa, lisäksi siemeniä, pähkinöitä, taateleita, luumua, siemeniä, marjoja tms. ja vielä tarvittaessa hedelmää. Tietysti kahvia, paljon kahvia.
2. Lounaaksi lihaa/kalaa/kanaa ja kasviksia eri muodoissa. Itse suosin avocadoa ja ihan perus salaattia. Lisäsin salaatin päälle lähes aina lorauksen oliiviöljyä, koska hyvien rasvojen saanti on todella tärkeää. Lisäksi leipää/hedelmää.
3. Välipalaksi söin usein jogurttia/rahkaa + marjoja/hedelmää + siemeniä/pähkinöitä. Joskus jotain herkkua ja joskus itsetehtyä vehnätöntä granolaa. Oikeastaan välipalalla syön vieläkin aina ihan eri juttuja, joskus maistuu ruisleipä, joskus ravintojuoma ja joskus pelkkä hedelmä. Olin täysimetyksen aikaan AINA nälkäinen, joten söin useita pienempiä välipaloja pitkin päivää.
 4. Päivälliseksi salaatti/keitto + leipää/hedelmää 
5. Iltapalaksi söin milloin mitäkin. Imetysaikana useimmiten puuroa ja lisäksi rahkaa, koska öisin tuli muuten ihan törkeä nälkä.
Vettä latkin 2,5-3 litraa päivässä.
Täytyy kuitenkin muistaa, että ruoasta ei pidä tehdä koko elämää. Synnytyksen jälkeen kaikkein tärkeintä on vauva, eikä äidin ulkonäkö. Sinä. äiti, olet tärkein ihminen vastasyntyneen vauvan elämässä, ja sinun täytyy huolehtia hänen lisäkseen myös omasta jaksamisestasi. Ulkonäkö ja se, mitä tänään söit, ei saa koskaan tulla sinun ja pienen ihmeesi väliin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti